Egy szemléltetés:
Sebességváltás a gépkocsinál:
Levesszük a jobb lábat a gázpedálról*, ballal benyomjuk a tengelykapcsoló azaz kuplungpedált, és úgy váltunk sebességet.
Ezt minden vezető tudja.
Ám, aki ismeri szerkezeteit, azt is tudja, hogy ilyenkor lelassul a motorfordulat, a kuplung tapadókorongja leválik a lendkerékről, a motor főtengely és sebességváltó közti erőátvitel leáll, a váltószekrényben a csúszó-tengelyen, váltókar mozdulatra a villa félretol egy fogaskereket, és egy másik szinkronban forgó fogaskereket rátol a csoport-fogaskerékre. A kuplungpedál visszaengedésekor a tengelykapcsoló tapadókorongja megint összekapcsolja a motor főtengelyen levő lendkereket a váltóművel. Kész a sebességváltás.
A hozzáértő ennek minden rezzenését ismeri, szinte látja a fogaskerekeket, a villa mozdulatát, a csúszást, a kuplung tapadókorongját.
Aki csak vezet, annyit tud: jobb pedálról le a láb, bal pedált benyomni, a váltókart előre-hátra-oldalt, majd előre vagy hátratolni, -húzni…, bal pedálról le a láb, jobb pedál nyomható. Mehet!
Ennyi a különbség a csak beszélő, és a hozzáértő közt a magyar nyelv tekintetében!
Én és még néhányan, igyekszünk megismerni a nyelv váltószekrényét, elemeinek helyezkedését, fordulatainak árnyalatait.
Személyesen már két évtizede, és nem unalmas!
————-
*/ pedál – tapodó, taposó padló közelben