HAT (1,2), HATALOM, HÁT

HAT1 – Valami a természetének, rendeltetésének megfelelően működik. [A Magy. Ért. Kéziszótár szerint: finnugor] A HAT H.T – T.H gyök: HaT – TeH. A HAT HA gyöke a kéz, a kar, ami az ötön felül van. Úgy is érthető, hogy az öt ujj folytatása a HATó han (kar).
Amihez nem elég a kéz öt ujja, ahhoz be kell lendülnie a HATodiknak, a karnak is. Szerintem, itt van a tétovázó ötölés HATára! Tehát innen jön a szerepe a HATó hannak, hónnak. A hón alatt: a kar alatt értelméből kikövetkeztethető régies megnevezés. Innen a germán hand – kéz. Ami HATékony, az HATást fejt ki egy bizonyos HATárig. Ám csak addig fejthet ki HATást, ameddig ereje van, ameddig elér, és érvényesítheti megtervezett HATásfokát. A munka akkor HATékony, ha TEHetség is segíti. A HA védőkar, amely eltakar a veszély előtt (hón) A hóna alá vesz valakit, takarja, karjaival megvédi. A jelképes és valós erős kéz szerez érvényt a HATalomnak. A H a belső indíték is, az A mindig a mérték szerinti nAgy, a T a TeTT. Az önHATó az utódnyelvekben: AUTÓ. Az AUTOMATA – ha(u)tomata = önHATÓan MATAtó, azaz járó. Ez az egész összefolyik a HAT számmal. Lásd alább.  

HAT2 – Ötnél eggyel több. [A Magy. Ért. Kéziszótár szerint: finnugor] A HAT H.T – T.H gyök: HaT – TeH. A HAT tökéletes szám, mivel osztható alkotóival: 1 + 2 + 3. A HATalom HATóerő, az erős kéz, kar. A szó eredete a Szemúr népéig visszavezethető. Idézet Tomory Zsuzsa egy korábbi leveléből: „A szemerék (sumérok, sumírok) a hatos számrendszer szerint számoltak – náluk a hat és ennek hatványai voltak a tökéletesség számai.” A HAT az ötletek kiötölése utáni HATékony tettek sorát indítja.  

HATALOM – A kormányzásnak és az igazságszolgáltatásnak a lehetősége, joga, gyakorlása. [A Magy. Ért. Kéziszótár szerint: finnugor] A HATALOM a H.T – T.H gyökből bővült szó: HaT – TeH. A HATALOM szó valószínű eredete: HAT törzsi vén HAT ülőALMON ülve, tárgyalva hozta meg döntéseit. A HAT ALOM, a HAT vezető vén ülőhelyének szentélye – akár a trónterem – a kötelezően tiszteletben tartandó döntések meghozatalának színhelyeként értendő. Amely szó a HAT ALOM színhelyéről származott az a HAT ALOM kötelező érvényű utasítása volt, és HATALOMmal bíró az emberek mindennapjai, élete fölött. A HATALOM TEHet az ALAttvALÓk érdekében. Bizonyíték a HAT (szám) megnevezésének karral való kapcsolatára még a karHATALOM elnevezés is (a hatalom karja). Az ősi népnél a HATos szám tökéletes számként volt elfogadva, és a közigazgatásban szerepe volt. Ilyenek: HATár, HATály, HATározat, HATóság stb. Ez lehet kutatás tárgya a továbbiakban, de a nyelvből erre lehet következtetni, és a nyelv téves megállapításokat megHATározásként nem enged rögzülni!  

HÁT – A törzsnek a hasi résszel ellentétes, a nyaktőtől a gerincoszlop végéig terjedő része. Akkor lássam, amikor a hátam közepét. [A Magy. Ért. Kéziszótár szerint: finnugor] A HÁT a H.T – T.H gyök: HáT – TáH (h > v: táv). A H, mint elHaló hang, a mellkasi mélység, lelkiség, érzelmek belső összességeinek legkifejezőbb hangja (h tünet). A HÁT hasonlata: a vállunkon ÁT-, túlvetett, vége nem lÁTHató, nem látHATó vége, olyan fonal, amelynek állapotáról nincs lÁTHató képünk, HATékonyságát nem lÁTHatjuk. A HÁTunkat sem lÁTHatjuk szabad szemmel, jelképesen TÁVol van, kívül a látókörön. HÁTtal nem vagyunk HATékonyak. Ezért van, hogy a hasonlatokban a bizonytalan képpel kapcsolatos megjegyzések kezdőszava: HÁT (hát, nem tudom, hát, ki tudja). Mintha azt mondaná: HÁT ti tudhatjátok, milyen a HÁTam, mert én még nem láttam. Ellentéte e téren a tenyér: úgy ismerem, mint a tenyeremet. Színtiszta ősmag(yar)-nyelvi eredet, érthető, magyarázható.